onsdag 6. januar 2010

Lyset i mørketida


Mørketid er et fenomen som inntrer om vinteren, og bare nord for den nordlige polarsirkelen og sør for den sørlige polarsirkelen. I en periode er sola under horisonten, selv når den er på sitt høyeste. På Sørøya har vi mørketid fra 21. november til 18. januar.

Jeg er svært fasinert av mørketida med det fantastiske lyset vi da kan oppleve. Da jeg flyttet til Finnmark i 1986 hadde jeg en forestilling om at mørketida bare var kulde, mørke og depresjon. Jeg lærte imidlertid fort at mørketida ofte byr på et ubeskrivelig flott vinterlys. Sørøya om vinteren er skiftende og uforutsigbar. I det ene øyeblikket er det tett snøfokk, i det neste flammende nordlys over en stjerneklar himmel. To måneder uten sol, fra november til januar, er faktisk en fasinerende opplevelse.

Bildet over er fotografert en søndag tidlig i desember 2009 ca. kl. 12.00 om dagen. Jeg hadde vært på julebord ut i de små timer dagen før, og hadde egentlig ikke planlagt noen tur akkurat denne søndagen. Da jeg sto opp og så det nesten uvirkelige lyset som la hele landskapet i et rødlig skjær, var jeg imidlertid ikke sen om å hive på meg turklærne og komme meg ut.

Dette ble en av disse dagene som fester seg i hukommelsen. Det var søndagsstille i bygda, og nesten ikke et menneske å se. Været var nydelig, og lyset ubeskrivelig vakkert. I min iver etter å fange lyset før magien var over, glemte jeg helt hvor trøtt jeg egentlig var.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar