søndag 17. januar 2010

Bare dager igjen


Det er deilig med helg! To hele dager man kan fylle med stort sett det man måtte ønske. For min del blir det som regel minst en tur ut med kameraet i løpet av ei helg. Den eneste ulempen er at jeg er så altfor glad i sove om morgenen. Sist lørdag var ikke noe unntak i så måte. Klokka nærmet seg vel 11 før jeg fikk kjempet meg ut av senga, og dermed gikk jeg glipp av det fine lyset som hadde vært på morgenkvisten. Det fikk jeg bare referat om fra min samboer som hadde vært tidlig oppe fordi han skulle på jobb.

Vel, vel - det nytter som kjent ikke å gråte over spilt melk. Jeg tok meg tid til en veldig kjapp frokost, og deretter trasket jeg avgårde med kameraet over skulderen. Været var ikke akkurat av det praktfulle slaget. Lyset var relativt tamt, og en sur, kald vind snek seg rundt hushjørnene. Akkurat det er vel sant og si ikke noe ukjent fenomen på Hasvik.

Turen gikk til Skippernes; noe jeg hadde planlagt allerede dagen før. Det er bare få dager til sola viser seg over horisonten igjen, og i denne tida vet jeg at lyset kan være praktfullt hvis bare forholdene ligger til rette for det. Jeg ruslet mot fyrlykta på Skippernes, og plutselig så jeg to ørner som sirklet over meg. Motivet var flott, men med bare et vidvinkelobjektiv på kameraet kunne jeg nok glemme å få noe blinkskudd av dem. Jeg kunne bare nyte synet og øyeblikket, og være takknemlig for at jeg bor på et sted hvor slike naturopplevelser slett ikke er av det uvanlige slaget.

Nærmest som vanlig endte min vandring nede i fjæresteinene. Jeg liker meg ved havet, og denne dagen sørget vinden for at bølgene slo hissig mot land. Lyset var som tidligere nevnt ikke av det spektakulære slaget, men himmelen over fjellene på fastlandet var forlokkende gul og minnet meg nok engang om at nå er det bare dager igjen til sola er tilbake.

Jeg liker veldig godt å eksprimentere med lange lukkertider, og det måtte jeg selvfølgelig gjøre denne dagen også. Det til tross for at jeg visste at det neppe var lurt med tanke på den kalde vinden. Resultatet var selvfølgelig at jeg kom hjem med mange uskarpe bilder, men bildet over syns jeg er representativt for lørdagens utfart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar